460 Ford Forum banner

Weiand Stealth inlaatspruitstuk vs. Edelbrock Performer RPM airgap

68K views 43 replies 17 participants last post by  The Pope  
#1 ·
Ik vroeg me af of iemand hier de verschillen tussen de twee manifolds heeft ervaren? En welke is beter? Ik bouw een 460 voor mijn 66 Comet.
Bedankt allemaal

#3 ·
De cilinderinhoud, de nokkenasgrootte, de afmetingen van de poortflens en de werkomgeving van de motor zullen de meest sprekende verschillen zijn.

#4 ·
8012 of 8021 Weiand Stealth?

#6 ·
Misschien moet iemand wat resultaten posten... of wat Watt Tom zegt bij Ford Racing. Ik heb net de Weiand Stealth inlaat besteld, voornamelijk om budgettaire redenen. 300 voor een carburateurinlaat is een beetje belachelijk. Mijn 521 met Edelbrock-koppen en een Lunati 244/249 hyd flat tappet nokkenas is geenszins een racemotor en zal voornamelijk op de weg worden gebruikt. Ik denk dat mijn motor redelijk in balans is. Maar wat zijn precies de verschillen tussen de Edelbrock en de Weiand? Poortontwerp? Lengte van de runner? Zou een port-matched Weiand Stealth inlaat meer presteren als een Edelbrock? Wat zijn de gebreken van de Weiand in vergelijking met de Edelbrock? Ik zou ook denken dat beide inlaten beter zouden zijn voor een andere opstelling... waar zou de grens worden getrokken voor het gebruik van de Edelbrock boven de Weiand?

#8 ·
Ford Racing 1800-367-3788, vertel Tom je combinatie
Dragweek snelste straatstok
2009 2010
Sommige van mijn tests waren er die Tom heeft samengesteld.
De "Stealth", (8021), heeft een grote motor nodig met Cobra-jet-poorten, een relatief grote nokkenas en een al koele omgeving om de meeste tijd op vol gas te draaien. In de meeste andere situaties zal de "Air-Gap" betere resultaten opleveren (hoewel het verschil niet erg groot is) en beter dan alles wat een 8012 kan leveren, zonder het te porten.

#11 ·
Dat klinkt als het antwoord waar ik naar op zoek was, meneer Malik. De motor die ik probeer te bouwen is een 69 460 uit een MK 3 en gaat in een 66 Comet sedan, ondersteund door een 4-versnellingsbak. Hij zal weinig op straat worden gebruikt, zoals bij hotrod-bijeenkomsten, maar vooral op het circuit. Ik heb een zeer krap budget omdat ik op mijn werk gewond ben geraakt en nu in feite gehandicapt ben, dus dit is mijn manier om de middelvinger naar het systeem op te steken om te zeggen dat ik niet stilletjes ten onder ga...lol...Mijn idee is dit: ik kan het me niet veroorloven om meteen een enorme motor te bouwen, dus ik zal het in de loop van de tijd doen. Ik wil beginnen met een basic short block, als er nog geen boring nodig is, de C9VE-koppen porten, grote kleppen, grote nokkenas, inlaat, 850 carburateur, headers, ik heb nog niet besloten of ik 2" primaries of 1-7/8" wil. Ik wil proberen het meeste uit dit monster te halen, beetje bij beetje, en met een toch al lichte auto zou hij goed moeten presteren. Tenminste in theorie...Gedachten?

#16 ·
#20 ·
Dus welke zou beter zijn voor een straat-strip auto die slechts ongeveer 2 race-evenementen per jaar zou zien, voornamelijk straat met SCJ-koppen en welke is hoger?

#21 ·
Ik heb de Victor, Stealth normale maat en de RPM luchtspleet geprobeerd op Edelbrock
RPM aluminium koppen, vlakke zuigers en een comp cams 288 marine nokkenas.
Ik koos voor de luchtspleet. Het was prima laag waar de Victor te lui was en leek een betere middentonen tot top te hebben dan de Stealth. Dat was met een 1" open gat spacer. Qua hoogte zag ik niet veel verschil tussen de RPM en de Stealth.
Dit is op een bootmotor van ongeveer 400-450 PK.

#23 ·
Ik heb vandaag mijn stealth regular ports voor kerstmis ontvangen. De inlaat is mooi. Het lijkt wel een beetje hoog, maar ik neem aan dat de RPM hoger is vanwege de open ruimte onder de runners. Ik ben echter een beetje PISSED dat het afdichtingsoppervlak van de inlaatflens 2 behoorlijke zijdelingse MASHES heeft op de rand van het afdichtingsoppervlak. en 2 kleinere mashes. Alsof de inlaat is gevallen. maar de verpakking lijkt in orde. Dit gebeurde ook met mijn holley stealth ram inlaat voor mijn SBC. Ik zal deze moeten uitslijpen om de pakking af te dichten. poorten zijn wel redelijk glad, maar ze lijken iets kleiner te zijn dan de poortopeningen van de felpro-pakking.

#31 ·
Ik ben echter een beetje PISSED dat het afdichtingsoppervlak van de inlaatflens 2 behoorlijke zijdelingse MASHES heeft op de rand van het afdichtingsoppervlak. en 2 kleinere mashes. Alsof de inlaat is gevallen. maar de verpakking lijkt in orde. Dit gebeurde ook met mijn holley stealth ram inlaat voor mijn SBC. Ik zal deze moeten uitslijpen om de pakking af te dichten.
ik had hetzelfde probleem met mijn stealth ook, hetzelfde dacht dat de doos was gevallen etc. maar zag geen schade aan de doos.... toen mijn motorbouwer mijn edelbrock-koppen porteerde, matchte hij mijn stealth tegelijkertijd en maakte de kleine deuk glad op het afdichtingsoppervlak.
ik ging voor de stealth zoals aanbevolen door Paul Kane.

#26 ·
De stealth is ontworpen voor 1800-6800 tpm... maar uit wat ik heb gelezen, presteren ze niet echt zo hoog. Ik zou mijn 521 maar tot maximaal 5500-6000 tpm pushen. Ik weet dat het toerental graag een stuk hoger zou pieken, dus ik koos voor de goedkope stealth vanwege het lagere toerentalbereik. Ik zou denken dat als je de motor tot 6000 tpm en hoger laat draaien, je waarschijnlijk voor de RPM moet gaan in plaats van de stealth. De RPM levert echter ook een mooi middenbereik, uit wat ik heb gelezen.

De mad porter zou je harde, nauwkeurige cijfers kunnen geven over de verschillen tussen de twee.

#27 ·
Ik denk dat 6500 tpm max is voor de mijne.:D Ik heb hier op Stealth gezocht en een hoop info gekregen, maar ik heb niet veel gelezen over mensen die de Air Gap gebruiken....... Ik vraag me af of het de prijs is die mensen ervan weerhoudt om hem te gebruiken, of dat het niet is wat het zou moeten zijn?

#28 ·
Meestal is het de prijs, neem ik aan.

Ik heb een artikel gelezen in "engine masters" en ze hebben een paar inlaatspruitstukken getest op een 351 ford. Ze probeerden een summit inlaatspruitstuk, weland, RPM air gap. De RPM air gap leverde het meeste vermogen... van de 3. Ze gebruikten echter maar één nokkenas. Dus een nokkenas afgestemd op elke inlaat zou betere resultaten opleveren. De RPM leverde niet veel meer dan de stealth... tot de hogere toerentallen.

#29 ·
Hoeveel presteerde de Air-Gap beter dan de Stealth? Ik heb jarenlang met een Stealth gereden en ik weet dat hij veel beter werkte dan de niet-Air-Gap RPM. Ik denk dat het erop neerkomt: is die extra ~5 pk (schatting) de extra $130 waard? Voor de gemiddelde straat/strip-liefhebber met een budget waarschijnlijk niet, en een andere zaak die iedereen moet onthouden is dat de kleine vermogensstijging op de dyno nutteloos kan zijn zodra hij in een voertuig is geĂŻnstalleerd, aangezien veel motoren een compromis van de dynotune nodig hebben zodra hij in het voertuig is geĂŻnstalleerd.

#39 · (Edited)
Ik heb een '70 Torino Cobra met een 460 (.030 over), gepoorte C8s, Srp-zuigers, eagle-stangen en 3,89 achtertandwielen. De nokkenas is een Comp Cams roller (met 254 inlaat @ .050 260 uitlaat @ .050 en .586 lift) en ik ben uiteindelijk gegaan voor de standaard poort Stealth.

Afgezien van de roller nokkenas denk ik dat het een vrij typische budgetvriendelijke build is (non-stroker) in een grote zware auto. Ik hoop hem in het voorjaar op de motordyno te testen (zodat ik hem grondig kan testen en de converter beter kan matchen) en ik zal de resultaten posten.

-Michael

#40 · (Edited)
Mensen ... om een misvatting op te helderen.
De Air-Gap is NIET simpelweg een Performer RPM met een luchtruimte onder en rond de runners; hij heeft intern grotere runners dan een Performer RPM.
EN, we lijken te vergeten dat WOT en deeltraject een belangrijk verschil is in de prestaties van al deze spruitstukken.

#41 ·
Mensen ... om een misvatting op te helderen.
De Air-Gap is NIET simpelweg een Performer RPM met een luchtruimte onder en rond de runners; hij heeft intern grotere runners dan een Performer RPM.
EN, we lijken te vergeten dat WOT en deeltraject een groot verschil is met de prestaties van al deze manifolds.
Hoe werkt het Air Gap inlaatspruitstuk met de 61605 op een straat/strip auto?